Hoge bi rijders gezocht

Voor alle off-topic zaken.
Maarten Waarlé

Re: Hoge bi rijders gezocht

Bericht door Maarten Waarlé »

Op het achterwiel kun je prima remmen bij een hoge bi. Je had ze bij Singer zelfs met een soort hark die achter het achterwiel de grond in ging. Als Alsof je een anker uit gooit.
Maar voorop inderdaad beter geen rem.

Als we in de omgeving van Zwolle ( in combi met een bezoek aan Theo) gaan fietsen dan lijkt me dat super.
Dat is qua km/reistijd voor mij ook goed te doen vanuit Waalre.
Mag het ook nog wel wat warmer worden overigens.
maartenB

Bericht door maartenB »

en de snelheden tussen replica en origineel zijn echt anders, het is een wereld van verschil om op te rijden. Denk maar aan het verschil tussen een echte Kever of een New Beetle. Of een echte Bugatti en een nieuwe Bugatti (die opmerking is voor Jaap).
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 29 jan 2026, 17.25 en de snelheden tussen replica en origineel zijn echt anders, het is een wereld van verschil om op te rijden. Denk maar aan het verschil tussen een echte Kever of een New Beetle. Of een echte Bugatti en een nieuwe Bugatti (die opmerking is voor Jaap).
Dus we trappen tegenwoordig 5 x zoveel Watts als 100 jaar geleden? Deze vergelijkingen slaan natuurlijk nergens op. De lagering van een replica zal misschien wel beter zijn, maar de luchtweerstand is natuurlijk niet veel anders.
Dat je op een originele met rammelende lagers en wie weet hoeveel roest in de framebuizen rustig aandoet is natuurlijk een ander verhaal
/Marten
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Dit is gewoon een goede reden om niet toe te geven dat we allemaal wat ouder zijn en niet als een dolle willen fietsen.😄😄
maartenB

Bericht door maartenB »

nee Marten, het gaat niet om onze kracht, die is echt niet groter geworden. Maar afgezien van lagerspeling en moderne lagers, telt het veel kleinere gewicht van zo'n moderne fiets flink mee en vooral de torsiestijfheid van zo'n beetje elk onderdeel. Het wiel, stuur, backbone. Soms ga ik een helling op die steeds steiler wordt en dan trek ik het stuur bij elke pedaalslag misschien wel 10 cm de andere kant op. Dat is torsie in die lange voorvork. In radiale spaken zit ook flink wat torsie. Moderne hoge bi's rijden echt veel beter.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Heel leuk filmpje om te zien,krijg ook zin om op een hoge bi te rijden ,
Groetjes Hans
Plaats reactie