Fongers affiche/ reclame banner
-
Sander Klaster
Fongers affiche/ reclame banner
Gisteravond in Ter Apel opgehaald een origineel handgeschilderd Fongers affiche door Schlette. Waarschijnlijk heeft deze rond 1910 in de fabriek gehangen. Een soortgelijk affiche staat op een foto in het boek van Jos. Zeer blij met deze vondst waarvoor ik nog wel een heel goede restaurateur zoek.
- Bijlagen
-
- 20260112_205152.jpg (304.42 KiB) 4828 keer bekeken
-
- 20260112_213954.jpg (238.85 KiB) 4828 keer bekeken
-
- 20260112_214154.jpg (270.47 KiB) 4828 keer bekeken
Re: Fongers affiche/ reclame banner
Erg fraai! Zeker de moeite waard om te restaureren.
Is er iets bekend over de ‘provenance’ van dit affiche/schilderij? Maw. waaruit blijkt dat het een origineel door Schlette geschilderd affiche is dat waarschijnlijk in de Fongers fabriek heeft gehangen (en het bijvoorbeeld niet een reproductie is op basis van het originele affiche)?
Is er iets bekend over de ‘provenance’ van dit affiche/schilderij? Maw. waaruit blijkt dat het een origineel door Schlette geschilderd affiche is dat waarschijnlijk in de Fongers fabriek heeft gehangen (en het bijvoorbeeld niet een reproductie is op basis van het originele affiche)?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Qua lithografieën ken ik overigens twee versies van dit affiche.
Eentje van Lithograaf J. Beerta uit Groningen: En eentje van Lithograaf Lankhout uit Den Haag: Jouw geschilderde versie komt overeen met de Lithografie van J. Beerta. Deze staat volgens mij ook in het ‘100 years bicycle posters’ boek uitgegeven in 1973.
Eentje van Lithograaf J. Beerta uit Groningen: En eentje van Lithograaf Lankhout uit Den Haag: Jouw geschilderde versie komt overeen met de Lithografie van J. Beerta. Deze staat volgens mij ook in het ‘100 years bicycle posters’ boek uitgegeven in 1973.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
Sander Klaster
Hoi Jasper, je zou het affiche in het echt moeten zien om dat te kunnen beoordelen. Maar aan alles is de leeftijd, originaliteit en kwaliteit wel af te lezen. Vooral aan de beschadigingen en slijtage van het doek helaas. Ook is er een zwart/wit advertentie van rond 1912 waar werkelijk ieder streepje exact overeenkomt met mijn schilderij. Verder zijn soortgelijke 'banners' ook te zien op een mooie foto van de 'rijhal' in Groningen in het boek van Jos. Restauratie wordt nog wel een klus. Heb wel iemand gevonden die het doek vanaf de achterkant eerst op een aantal zwakke plekken gaat verstevigen met linnen patches. Daarna wordt de ontbrekende verf opnieuw ingeschilderd. Het is niet de bedoeling om hem tot nieuw te restaureren. Behouden originaliteit, verstevigen, conserveren en beschermen staat voorop. Je bent overigens van harte welkom om deze eens in het echt te bekijken!
-
Sander Klaster
-
Sander Klaster
De vrouw waar ik deze van kocht vertelde me dat deze al in het ouderlijk huis hing vanaf dat zij zich kon herinneren. En dat was al minstens vanaf de begin jaren 70. Daarvoor heeft die mogelijk op zolder van een gemeentehuis gestaan waarvandaan haar vader deze heeft mogen meenemen. Mocht iemand een oude foto van dit doek voor me hebben, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn!