Onbekende racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
non-fixie

Re: Onbekende racefiets

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 29 jan 2026, 14.03
non-fixie schreef: 29 jan 2026, 11.38 Ik ben sindsdien wel een groot fan geworden van toeclips; ik heb ook al mijn vakantiefietsen ermee uitgerust. I.t.t. klikpedalen kun je ze ook prima gebruiken zonder speciale fietsschoenen.
Op een beladen vakantiefiets is het helemaal een ramp. Je kan niet lopen op de schoenen (met plaatjes), bij het pedaal omrollen stoot je tegen de tassen, en de goede kant van het pedaal vinden ipv de toeclip plat te trappen bij starten op een steile helling gaat ook niet lukken.
Mijn vakantiefietsen zijn meer randonneuses dan campeurs, dus tassen en plaatjes zijn niet aan de orde. Het liefst rijd ik met deze schoenen, de laatste editie van de Holdsworth Roughstuff:

Holdsworth schoenen-3.jpg
Holdsworth schoenen-3.jpg (57.16 KiB) 2347 keer bekeken

De mijne zijn al aardig ingereden:

selfie 2.jpg
selfie 2.jpg (404.77 KiB) 2347 keer bekeken

Starten op een steile helling kan inderdaad met sommige pedaal-schoencombinaties een uitdaging zijn. Wat ik dan meestal doe: eerst even een paar meter naar beneden sturen, andere voet in toeclip en dan weer terug omhoog.

---
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Fraaie design schoenen, non-fixie...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Dank, allen, voor uw feed-back! En mooi om te zien dat het topic allerlei gespreksstof genereert.

@ Marten: Toeclips?-? :shock: Maar nee!!
Ik ben ook geen rookie meer ... (Georganiseerde) Toertochten worden het ook niet. Ik fiets er ook niet op als :? mamil (ja, OudeFiets-ers, zoek dat maar eens op, als u ook nog niet wist wat dat is ...), maar in gewone kleding. In korte broek op de fiets is voor mij al tamelijk revolutionair.

@Marco: racefiets versus toerfiets, slechts in de zin van wedstrijdfiets of recreatiefiets.

@Non-fixie fietsie: Er staat niets onderop de bracket. Schijnbaar komt de fiets niet van Gazelle.
Er staat alleen Vitus op de kabelgeleider onder de bracket, maar dat zal wel niets zeggen.
Ponsteen heeft wel gezegd dat het frame uit Japan komt - al heeft de Falck sticker een Italiaanse tekst.
Wellicht word ik nog eens gewaar of hij ze kant-en-klaar kocht, of dat hij ze van onderdelen zelf opbouwde.

@Leonardo: Dank voor de link's naar de 'schuitjes'! Ponsteen noemde ze zo en aangezien wielrennen zijn vak was, nam ik het maar over.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 30 jan 2026, 13.26 Dank, allen, voor uw feed-back! En mooi om te zien dat het topic allerlei gespreksstof genereert.

@ Marten: Toeclips?-? :shock: Maar nee!!
Dan wil je symmetrische pedalen hebben, en geen racepedalen voor toeclips met maar een bruikbare kant zoals op je tekening
/Marten
marco verbaant

fietshobbyist schreef: 30 jan 2026, 13.26 @ Marten: Toeclips?-? :shock: Maar nee!!
Ik ben ook geen rookie meer ... (Georganiseerde) Toertochten worden het ook niet. Ik fiets er ook niet op als :? mamil (ja, OudeFiets-ers, zoek dat maar eens op, als u ook nog niet wist wat dat is ...), maar in gewone kleding. In korte broek op de fiets is voor mij al tamelijk revolutionair.

-0-0-0-

@Leonardo: Dank voor de link's naar de 'schuitjes'! Ponsteen noemde ze zo en aangezien wielrennen zijn vak was, nam ik het maar over.
Dan snap ik je keus voor die pedalen met die vooralsnog vreemde benaming (ik heb hem nog nooit gehoord), die immers aan beide zijden verschillend zijn, niet helemaal... :(
marco verbaant

M-gineering - je was me net voor... :D
DaVinci

Bericht door DaVinci »

fietshobbyist schreef: 29 jan 2026, 08.59
De pedalen horen eigenlijk schuitjes te zijn. Weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
Ponsteen racefiets, schuitje, origineel pedaal, HP 2024.jpg
Ponsteen racefiets, schuitje, origineel pedaal, HP 2024.jpg
Ponsteen racefiets, schuitje, origineel pedaal, HP 2024.jpg (133.53 KiB) 565 keer bekeken

In de onderste tekening lijkt het op een schuitje, daar zal de benaming wel vandaan komen.
Of heb ik teveel fantasie?
non-fixie

Bericht door non-fixie »

DaVinci schreef: 30 jan 2026, 15.49 In de onderste tekening lijkt het op een schuitje, daar zal de benaming wel vandaan komen.
Of heb ik teveel fantasie?
Nee hoor. ;)

Onderdeelnamen.jpg
Onderdeelnamen.jpg (183.24 KiB) 533 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

fietshobbyist schreef: 30 jan 2026, 13.26 @Non-fixie fietsie: Er staat niets onderop de bracket. Schijnbaar komt de fiets niet van Gazelle.
Er staat alleen Vitus op de kabelgeleider onder de bracket, maar dat zal wel niets zeggen.
Ponsteen heeft wel gezegd dat het frame uit Japan komt - al heeft de Falck sticker een Italiaanse tekst.
Wellicht word ik nog eens gewaar of hij ze kant-en-klaar kocht, of dat hij ze van onderdelen zelf opbouwde.
Er zijn wel Japanse frames geïmporteerd en onder Nederlandse Merknamen verkocht, zoals Rons, Union en Alimo, maar die frames zijn vaak wel door de maker van een duidelijk herkenbaar framenummer voorzien. En dan zou ik uitvaleinden en andere framedelen verwachten van SunTour, Shimano of eventueel Campagnolo. Maar niet zo snel Gipas of Vitus.

Je zou de voorvork eens los kunnen halen. Op de stuurbuis wil ook nog wel eens wat te lezen staan, en daar zijn ook vaak nog resten van de originele lak te vinden.

Als er nergens een ingeslagen nummer of andere code te vinden is zou ik eerder naar België kijken als mogelijk land van herkomst.
Plaats reactie