K.M.D. Zadels in de Gazelle onderdelencouranten

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
wimjansen

Re: K.M.D. Zadels in de Gazelle onderdelencouranten

Bericht door wimjansen »

Wat leuk, hiermee is de cirkel bijna rond. Zoals in de Gazelle-special wordt genoemd werd de naam Gazelle door Kölling bedacht tijdens zijn wandelingen naar café-hotel Horsting in Laag-Soeren. Dat hotel was van mijn overgrootvader. Mijn oma had het wel eens over de heer Kloot (regelmatige gast in het cafe) die vanwege de "ordinaire" klank van die naam al spoedig de naam van zijn moeder, Meijburg, officieel aan zijn achternaam had laten toevoegen. Wat het bedrijf van die meneer was werd niet genoemd maar dat is nu dus duidelijk geworden. Mogelijk is de transactie van de zadels daar ter sprake gekomen...
DCR gaat nooit verloren....
Robert v.d. Velden

Bericht door Robert v.d. Velden »

Beste Wim,

Boeiend, die lokale historie in en rond Dieren. Overigens heb ik degene die met de vraag over K.M.D op de zadels kwam, een zeer serieuze verzamelaar, nog niet overtuigd. Maar dit bericht over de connectie tussen de leerlooierij en Gazelle helpt hier beslist bij.

Hartelijke groet,

Robert van der Velden
Robert v.d. Velden

Screenshot 2026-01-26 at 13.29.43.png
Screenshot 2026-01-26 at 13.29.43.png (559.08 KiB) 5468 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Zo zie je maar weer: bij De Oude Fiets gaat een wereld voor je open :)
DCR gaat nooit verloren....
Robert v.d. Velden

Inderdaad, Wim. Het is allesbehalve slechts nostalgie.

Met de drie personen waarmee de zoektocht startte naar de betekenis van het merk K.M.D op de vooroorlogse zadels die Gazelle aanbood is consensus bereikt: voorlopig houden we het op Kloot Meijburg Dieren, de leerlooierij waar vermoedelijk het merk op gebaseerd is. Een van deze drie was ik, de andere twee de genoemde zeer serieuze verzamelaar en zijn echtgenote.

Tot zover dit avontuur onder het motto Wielrijden door den Tijd.

Robert
Plaats reactie